A hormonális fogamzásgátlók növelik a depresszió kockázatát?

A hormonális fogamzásgátlók növelik a depresszió kockázatát?

Napjainkban sajnálatos módon egyre többen esnek át életük során legalább egy depressziós epizódon, s megszaporodott a súlyos klinikai depresszióban szenvedő betege száma is.

Pszichológusok, orvosok és más szakemberek tucatjai dolgoznak azon, hogy feltárják az okokat e jelenség mögött. Természetesen nincs olyan kiváltó tényező, amelyről egyértelműen elmondhatnánk, hogy depressziót okoz. E betegséget – mint sok más lelki eredetű problémát is – genetikai hajlam és környezeti tényezők együttes jelenléte okozza. A legtöbben az elhúzódó stresszt vagy az élet során bekövetkező jelentős negatív eseményeket (például egy szeretett személy elvesztését, vagy a munkahely elvesztését) nevezik meg a depresszió okozójaként. Vannak, akik a hormonokat vagy a függőségeket okolják, vannak azonban olyan depressziót kiváltó tényezők, amelyekre az emberek nem is gondolnának.

Depresszió

Az egyik ilyen kiváltó tényező a gyógyszerszedés. Az olyan gyógyszereknél, amelyek hosszú távú szedést igényelnek, gyakran szerepel a mellékhatások között a depresszió. Ilyenek például a szívgyógyszerek, néhány fájdalomcsillapító készítmény és a fogamzásgátló tabletták. Ezen készítmények körülbelül 37%-ánál szerepel a depresszió a lehetséges mellékhatások között. Egy 2014-es amerikai tanulmány szerint, azok körében, akik a fent említett gyógyszerek közül csak egyet szednek, 7% a depresszióban szenvedők aránya, míg két gyógyszer szedése esetén ez 9%, három esetén pedig 15%-ra emelkedett.

Természetesen ez még nem jelent egyértelmű ok-okozati kapcsolatot a gyógyszerek szedése és a depresszió megjelenése között, de mindenképpen figyelmeztet minket a gyógyszerszedés lehetséges veszélyeire. A fogamzásgátló tabletták esetén például egyértelmű összefüggés van a hangulat és a hormonok között, így valóban megtörténhet, hogy a hormonháztartásunkba való mesterséges beavatkozás depresszióhoz vezessen. Ezt támasztja alá például a postpartum (gyermekágyi vagy szülés utáni) depresszió jelensége is, amikor az újdonsült édesanyák mély depressziós állapotot élnek meg, negatív gondolataik és önmagukkal szembeni komoly kétségeik vannak, amely szintén összefüggésbe hozható a szülés miatt megváltozott hormonháztartással.

Gyógyszer

Nem mondható tehát ki egyértelműen, hogy a hormonális fogamzásgátló tabletták depressziót okoznának, de a sok egyéb lehetséges mellékhatással együtt nézve érdemesebb lehet egyéb, alternatív fogamzásgátló módszert választani testünk és lelkünk egészségének megőrzése érdekében.

Forrás:
http://weborvos.hu/egeszsegmagazin/figyeljen-ha-fogamzasgatlot-szivgyogyszereket-szed-246273
http://www.webbeteg.hu/cikkek/depresszio/42/a-depresszio-kialakulasanak-okai

avatar