Mit együnk nyáron, és mit ne?

Mit együnk nyáron, és mit ne?

Sajnos, csak mítosz az, hogy nyáron többet mozgunk és egészségesebben étkezünk. Egy vizsgálat szerint a gyerekek nyáron háromszor olyan gyorsan híznak, mint az iskolaévben, mert több videojátékot játszanak, gyakrabban járnak a gyorséttermekbe, és többször kerül félkész termék otthon is az asztalra.

A felnőttekről nem állnak rendelkezésre hasonló adatok, de a kerti partik, sütögetések, fesztiválok és a vízparti árusok miatt ugyancsak nagy a kísértés. Az alábbiakban felsorolunk néhány olyan enni- és innivalót, amelyeket jobb kerülni, valamint ajánlunk egészséges megoldásokat is.

Amit nem ajánlunk

    • Fagylalt-szendvicsVan-e jobb annál, mint két csokis keksz között egy kis vaníliafagylalt? Igen, gyakorlatilag bármi jobb ennél, mert 500 kalóriát tartalmaz, ráadásul 60 százaléka telített zsír. Jobb megoldás a sörbet, meg az, ha elhagyjuk a kekszet.
    • Lángos, fánkNincs olyan esemény, vásár, fesztivál, ahol ne lehetne lángost kapni. A táplálkozástudományi napalmbombának is nevezett étel az egyik legzsírosabb a világon. Évente egyszer-kétszer még elmegy a zsírban sült, lisztből, zsiradékból, cukorból készült finomság, de tudnunk kell, hogy ezek a transzzsírok fő forrásai.
    • Sült kagylóNéhány darab különleges alkalmakkor még elfogadható, de ne csináljunk belőle rendszert. Már nem egészen egy csészényi 500 kalóriát tartalmaz, 26 gramm zsírt. Főzve együk inkább, akkor érvényesül B12-vitamintartalma is.
    • Sertésborda, oldalasNagyon sok kalóriát tartalmaznak a sült húsok, még akkor is, ha nem öntjük őket nyakon mártásokkal, szószokkal. Ha otthon készítjük el, zsírtalanítsuk, és fogyasszunk hozzá sovány mártásokat.

Nagyon sok kalóriát tartalmaznak a sült húsok, még akkor is, ha nem öntjük őket nyakon mártásokkal, szószokkal.

    • DaiquiriKönnyűnek, frissítőnek hangzik, de igen magas a kalóriatartalma. Egy pohár epres daiquiri például több kalóriát tartalmaz, mint egy dupla hamburger. Számos más, akár alkoholos, akár alkoholmentes ital van, ami egészségesebb.
    • Tészta- és krumplisalátaÉppen a zsíros majonéz miatt szeretjük nyáron is a fentieket. Ha mindenáron készíteni akarunk, ügyeljünk arra, hogy alacsony zsírtartalmú majonézt és olívaolajat használjunk hozzá.

Amit ajánlunk

    • Főtt kukoricaVaj és zsír nélkül magas rosttartalmú, alacsony kalóriaértékű étel. Jó salátákba is.
    • GörögdinnyeEnnek a gyümölcsnek a 90 százaléka víz, és több benne a rákmegelőző hatású likopin, mint a nyers paradicsomban.
    • Házi jeges teaNulla kalóriát, viszont sok antioxidánst tartalmaz, fogyókúráknál is hasznos
    • GyümölcssalátaNyáron van a szezonja a rostokban gazdag, színes bogyós gyümölcsöknek, dobjuk fel a salátát áfonyával, szederrel, ribizlivel, egressel. Kiváló forrásai a vitaminoknak és az antioxidánsoknak is.

Gyümölcssaláta

    • GazpachoNagy hőségben nincs jobb, mint egy üdítő, hideg, nyers leves, amit még elkészíteni is igen egyszerű. A gazpachóhoz például nem kell más, mint paradicsom, paprika és uborka
    • CsirkesaslikHa a kertben látjuk vendégül a családot vagy a barátokat, a nehéz húsok helyett készítsünk csirkenyársat zöldségekkel (cukkini, paprika), és mártogassuk joghurtos öntetbe.
    • CukkiniNyersen, grillezve, töltve, kockára vagy karikára vágva az egyik legjobb nyári zöldség. Semmi zsír, semmi koleszterin, viszont magas a C-vitamin tartalma.

Forrás: Informed.hu

avatar